Nykypäivän digitaalisessa maailmassa sosiaalisen median alustat tarjoavat yrityksille erinomaisen työkalun potentiaalisten työntekijöiden tavoittamiseen. Rekrytointi somessa tarjoaa rekrytoijille mahdollisuuden laajentaa kanavavalikoimaa ja viestintää työnhakijoiden hakemiseen, ja löytää laadukkaita kandidaatteja, jotka voisivat muutoin jäädä huomaamatta.
Julkaisemalla työpaikkailmoituksia eri somealustoilla, kuten LinkedInissä tai Facebookissa, yritys saa monikanavaista näkyvyyttä tärkeälle asialleen.
Rekrytointi sosiaalisessa mediassa – hyödyt
Somerekryt ovat suosittu tapa löytää osaavia työntekijöitä. Sosiaalinen media tarjoaa useita etuja rekrytointiprosessiin verrattuna perinteisiin menetelmiin.
Tavoittavuus
Sosiaalisen median kautta tavoitat laajemman ja monipuolisemman joukon potentiaalisia työntekijöitä. Rekrytointipostaukset voivat näkyä useiden eri alustojen käyttäjien uutisvirroissa, jolloin ne saattavat tavoittaa ihmisiä, jotka eivät välttämättä muuten olisi tietoisia työpaikasta. Somen avulla voit myös houkutella hakijoiksi osaajia, jotka eivät välttämättä edes ole miettimässä työpaikan vaihdosta, mutta hyvän tilaisuuden tullen tarttuvat tilaisuuteen.
Yrityksen sometilien kautta tavoitat ihmiset, jotka ovat aiemmin tulleet seuraamaan yritystä tai jotka ovat verkostoituneet yrityksen työntekijöiden kanssa. Tämä voi auttaa rekrytoijaa löytämään juuri ne henkilöt, jotka ovat jo kiinnostuneita yrityksestä, sen arvoista ja sen tekemisistä. Somerekrytointi eli social recruiting on myös tehokas tapa löytää osaajia, jotka ovat jo aiemmin osoittaneet kiinnostusta yritystä kohtaan. Tämän vuoksi työnantajamielikuvan vahvistamisen kannattaa olla osa yrityksen jatkuvaa somestrategiaa - kiinnostuneet ihmiset ovat myös potentiaalisia työntekijöitä!
Lähestyttävyys
Sosiaalisen median avulla voi tehdä rekrytointiprosessista henkilökohtaisempaa ja lähestyttävämpää. Rekrytointipostaukset voivat sisältää esimerkiksi kuvamateriaalia työpaikasta tai nykyisten työntekijöiden esittelyjä, jolloin potentiaaliset hakijat pääsevät paremmin tutustumaan työyhteisöön ja sen työkulttuuriin.
Tämä voi auttaa löytämään juuri sellaisia hakijoita, jotka sopivat työyhteisöön ja jotka ovat motivoituneita tekemään työtä juuri sinun yrityksessäsi. Lue täältä lisää rekrytointiprosessin kehittämisestä:
https://blog.kuulu.fi/rekrymarkkinoinnin-prosessi
Vuorovaikutus
Sosiaalisen median kautta voit vuorovaikuttaa työntekijäkandidaattien kanssa jo rekryvaiheessa, ja voit vastata mahdollisiin kysymyksiin etukenossa. Somealustojen kautta voi jakaa hakulomakkeen sekä järjestää alkukarsintaa tai nopeita haastatteluja. Tämän avulla rekrytointiprosessi nopeutuu ja on tehokkaampi verrattuna perinteisiin menetelmiin. Koko rekryprosessin voi halutessaan tehdä verkossa: hakijoita voi valita ja haastatella suoraan ilman tarvetta fyysiselle haastattelulle. Tämä mahdollistaa myös sijainnista riippumattoman rekrytoinnin.
@kuulufi Hae meille harjoittelijaksi Ouluun! ✌🏼 #videot #valokuvaus #animaatiot #3d ♬ original sound - KuuluFi
Viestintä ja tiedotus
Rekrytoinneista viestiminen on somessa helppoa, koska yritys voi valjastaa työntekijät mukaan levittämään rekrysanomaa. Kaiken muun hyvän lisäksi, sosiaalinen media tarjoaa mahdollisuuden kohdentaa rekrytointipostauksia mainonnalla, jolloin ne saavat näkyvyyttä juuri oikeassa kohderyhmässä.
Somerekryjen haasteet
Rekrytointi sosiaalisessa mediassa voi kuitenkin myös tuoda mukanaan haasteita. Entä jos tärkeä työpaikkailmoitus ei leviäkään tarpeeksi tai saavuta oikeita kohderyhmiä? Kolme perusasiaa on tärkeä muistaa somessa rekrytessä:
- Varmista, että työpaikkailmoitus näkyy mahdollisimman laajalle käyttäjäkunnalle, jotta saat riittävästi hakemuksia.
- Muista käyttää rekryjulkaisuissa kohderyhmää puhuttelevaa kieltä, kielioppia ja äänensävyä, jotta viesti tavoittaa varmasti oikeat ihmiset.
- Muista myös kanavakohtaiset tärkeät hashtagit, kuten #rekry ja #avointyöpaikka, jotta viestisi leviää myös seuraajakunnan ulkopuolelle!
Koska sosiaalinen media on tehokas viestintätapa, rekryjulkaisut todennäköisesti leviävät myös epäsopiville kandidaateille. Saadaksesi parhaimmat kandidaatit, joudut tekemään hieman enemmän esikarsintaa, ja panostamaan myös haastatteluvaiheeseen. Mieti tätä jo julkaisua ja hakemusta suunnitellessa, ja kerro jo sisällöissä mitä tulevalta työntekijältä vaaditaan!
Sosiaalinen media rekrytointikanavana
Mitä kanavia sinun kannattaa rerymarkkinoinnissa käyttää? Kaikki riippuu kohderyhmästä, missä kanavissa hän viettää aikaa. Mutta mieti ainakin näitä perinteisiä rekrykanavia:
- Linkedin: Loistava kanava juuri työnhakuun, koska koko alusta keskittyy työelämään ja ammatilliseen kehittymiseen.
- Facebook: Erittäin tavoittava somekanava, joka on edullinen liikenteen ohjauksessa.
- Instagram: varsinkin Stories-mainospaikka sitouttaa ja ohjaa tehokkaasti sivustoille.
- Twitter: Nopea asiantuntijakanava, jossa tuloksia saa mainonnalla. Erityisesti hankemaailmassa, ja journalistisessa mielessä tärkeä.
- TikTok: Supersuosittu ja nouseva kanava. Plussaa valtavan laaja levikki ja mahdollisuus lumipalloefektimäiseen sisällön leviämiseen. Iso miinus monelle työnantajalle on se, että mainontaa ei voi kohdentaa paikkakuntakohtaisesti.
- Youtube: Erittäin monialaisesti ihmisiä tavoittava kanava. Rekrymainonta pitää tehdä videomuodossa, sillä tänne tullaan nimenomaan katselemaan videoita.
- Google Hakusanamainonta tavoittaa työtä hakevaa kohderyhmää tehokkaasti ja ohjaa yrityksen sivustolle.
Rekryjulkaisujen somemainostamisessa on rajoitteita
Somejulkaisuja kannattaa myös levittää mainosrahalla harkitulle kohderyhmälle, ja sen teet nimenomaan mainostamalla rekrysisältöjä. Rekrytointikampanjat kannattaa suunnitella monikanavaisesti. Muista suunnitella rekryviestit oman brändin mukaan.
Metan kanavissa, eli Instagramissa ja Facebookissa, rekrysisältöjen mainontaa on viime aikoina suitsittu kovalla kädellä, jotta minkäänlaista syrjintää ei pääsisi tapahtumaan. Et siis voi kohdentaa rekrymainontaa esimerkiksi iän tai sukupuolen perusteella. Kaikilla tulee olla mahdollisuus hakea mainostamaasi työpaikkaa. Kuitenkin, muun muassa Linkedin tarjoaa edelleen rekrytointijulkaisuille tarkempia kohdennusvaihtoehtoja muun muassa opiskelualan, kiinnostusten kohteiden ja työuran pituuden (senioriteetin) mukaan. (Voit lukea lisää LinkedIn-mainonnan kohdentamisesta täältä)
Ehdoton hyvä puoli somemainonnassa on mitattavuus. Näet rekrykampanjan etenemisen reaaliaikaisesti ja voit optimoida kampanjaa sen edetessä.Voit tehdä julkaisut usealla eri tekstillä ja kuvalla, ja A/B -testata, mikä viesteistä toimii parhaiten. Somerekryissä voit myös seurata, mikä sisältötyypeistä toimii parhaiten – onko teksti+kuvajulkaisun sijaan tehokkain mainos sittenkin yrityskulttuuriin keskittyvä video?
Työnantajamielikuvan kehittäminen ja rekrytoinnit
Somerekrytoinnissa kannattaa keskittyä pitkäjänteiseen ja strategiseen työnantajamielikuvan kehittämiseen sen sijaan, että yrityksen sisäisistä asioista viestitään vain ja ainoastaan rekrytointien ollessa ajankohtaisia. Kerro siis somesisällöissä, millaista yrityksessäsi on olla töissä, keitä teillä on töissä ja millaiset arvot teillä on. Kun yrityksen sisäisistä asioista viestitään jatkuvasti, kirkastaa se työnantajamielikuvaa. Potentiaaliset hakijat kiinnostuvat ja tulevat mielellään seuraamaan yrityksesi someviestintää, ja he ovat valmiina, kun avoimesta työpaikasta jälleen ilmoitetaan. Lue vinkit työnantajamielikuvan parantamiseksi täältä:
https://blog.kuulu.fi/tyonantajamielikuva-syntyy-teoista
Kaiken kaikkiaan rekrytointiviestintä sosiaalisessa mediassa on tehokas tapa löytää uusia työntekijöitä ja laajentaa rekrytointikenttää. Me Kuululla olemme tehneet monia tuloksellisia rekrykampanjoita digikanavissa.
Kysy meiltä lisää!