Liidien kerääminen on yksi tärkeimmistä B2B-yrityksen markkinointitoimenpiteistä. Itse asiassa se on myynnin tukitoiminto ja mahdollistaa sen, ettei yrityksen myyntiosaston tarvitse soitella kylmäsoittoja ja toivoa, että yritystä tai tuotteita yhtään tuntemattomat ihmiset yhtäkkiä yrityksen tuotteista kiinnostuisivat. Liidit, eli yrityksestä tai tuotteesta selkeästi kiinnostuneet ihmiset helpottavat myynnin tehtävää valtavasti.
Facebookilla on oma mainosmuotonsa liidienkeräämiseen.
Liidien keruu Facebookin mainostyökalulla
Liidien luonti on kiinnostuksen rakentamista yrityksen tuotteisiin tai palveluihin. Yritykset tekevät tätä usein luomalla kampanjoita, jotka kannustavat asiakkaita täyttämään yhteystietonsa lomakkeeseen. Käytännössä voit siis kerätä ihmisiltä mielipiteitä ja sähköpostiosoitteita kyselemällä heiltä sitä lomakkeella.
Liidimainontaa lähdetään tekemään valitsemalla ensin liidit mainonnan tavoitteeksi.
Liidejä voidaan kerätä myös muualle kuin lomakkeille. Voit kerätä myös soittoja tai yksityisviestejä. Liidimainonnalla
- Voit käyttää lomaketta tietojen keräämiseen liideistäsi: Kun käyttäjät napauttavat mainostasi, pyydä heitä täyttämään lomake vastaamalla kysymyksiisi. Lataa liidien tiedot suoraan Facebookista tai voit integroida CRM-järjestelmäsi Facebookiin ja olla sitten liideihin yhteydessä. Integrointi onnistuu Zapierin kautta useimpiin CRM-järjestelmiin (lue lisää Metan ohjeista)
- Voit kannustaa liidejä soittamaan yritykseesi: Kun käyttäjät klikkaavat mainostasi, pyydä heitä soittamaan yritykseesi. Varmista, että puhelinnumero on oikea ja että joku ehtii vastaamaan puheluun. Muista siis ajoittaa mainoksesi näkymään työaikaan!
-
Voit olla liideihin yhteydessä Messengerissä: kun käyttäjät napauttavat mainostasi, ohjaa heidät Messengerin automaattiseen kysymys- ja vastaustoimintoon.
Liidinkeruulomake rakennetaan Metan mainostyökaluun
Kun olet rakentanut varsinaisen mainoskampanjan ja kohdennuksen ja pääset vihdoin mainoksen tasolle, joudut valitsemaan luotko uuden lomakkeen vai käytätkö jotain aiemmin tehtyä lomaketta tälläkin kerralla. Jos olet aiemmin luonut lomakkeen, jota haluat nytkin käyttää, älä lähde luomaan uutta, vaan laita täppä aiemmin luodun lomakkeen kohdalle (kuva alla "Uutiskirjeen tilaus").
Step 1. Luo lomake
Step 2. Lomakkeen nimi
Jos lähdet luomaan lomaketta tyhjästä, sinun täytyy ensimmäisenä luoda lomakkeelle nimi ja sen jälken kaikki mahdolliset kohdat on täytettävä, tai et pääse eteenpäin.
Step 3. Lomakkeen kuva
Valitse lomakkeella käytettävä kuva, lataa se koneelta uutena tai käytä "mainoksen kuvaa", eli käytännössä Facebook-sivunne kansikuvaa.
Step 4. Lomakkeen tervehdys
Otsikoi lomake ja kirjoita kuvausteksti. Muista myös toimintokutsupainike, siihen on useita vaihtoehtoja, joista tämän kuvan alla lisää. Tämän kohdan jälkeen pääsetkin varsinaiseen liidinkeruuvaiheeseen, jotka on selostettu alla.
Muista toimintokehoitus
Perinteisesti liidimainosten avulla on kerätty uutiskirjetilauksia tai yritystietoja. Nyt liidimainoksille on käytettävissä kuusi toimintokutsupainiketta (kuva alla).
Mukautetut kysymykset, eli tiedonkeruu liidiltä
Voit myös mukauttaa lomakettasi käyttämällä ns. mukautettuja kysymyksiä. Toki pitää muistaa, ettei ahnehdi tietoja ja kyselee vain olennaisia asioita, sillä jokaisen ”ylimääräisen” kysymyksen kohdalla menetetään muutama vastaaja.
Monivalintakysymykset
Kun keräät liidejä, voit kysyä vastaajilta erilaisia kysymyksiä, jotka määrittelet itse.
Monivalintakysymyksissä voit esittää erilaisia vaihtoehtoja. Tässä vaihtoehdossa kirjoitat itse kysymyksen tai kysymykset sekä mahdolliset vastaukset. Facebook suosittelee vaihteluvälien käyttämistä vaihtoehtojen määrän vähentämiseksi. Esimerkiksi mieluummin 1–3 ja 4–6 ja 7–9 kuin 1, 2, 3, 4, jne.
Alla rakennusyrityksille sopivia monivalintakysymyksiä. Voit siis kysyä tietenkin ihan mistä vain olisi omalla toimialallanne hyötyä.
Lyhyt vastaus
Voit myös kysyä lyhyitä avoimia vastauksia, joissa vastaaja joutuu näkemään sen verran vaivaa, että naputtelee avoimen vastauksen. Muista, että heti, kun pyydät vastaajaa näkemään vaivaa ja pohtimaan omaa vastaustaan, vastausten määrä vähenee. Vastaus mahtuu yhdelle riville, joten älä kysy kovin monimutkaista kysymystä.
Alla jälleen esimerkki, joka sopisi rakennusalalle.
Tapaamispyyntö
Jos tavoitteena on saada ajanvarauksia tai muita tapaamisia, liidilomakkeella on tähän sopiva ratkaisu. Tämän avulla voit selvittää, milloin mahdolliset asiakkaat haluavat tavata kanssasi.
Kun tiedät, milloin henkilö haluaa olla yhteydessä, voit ottaa tähän yhteyttä hänen pyytämällään ajanjaksolla tai ohjata liidin tiimisi oikealle henkilölle.
Toki kannattaa muistaa, että jos esität tämän Tapaamispyyntö-kysymyksen, ihmiset myös odottavat, että yrityksesi noudattaa kyseistä päivämäärää/aikaa. Saatavuuspäivän ja -ajan arvo on maanantaista sunnuntaihin klo 7–22. Tätä saatavuusaikaa ei tällä hetkellä (marraskuu 2022) voi mukauttaa.
Mitä yhteystietoja pyydät?
Yhteystietolomakkeella pyydetään oletuksena nimi ja sähköpostiosoite, mutta voit pyytää muitakin tietoja. Muista aina, että mitä enemmän tietoa pyydät, sitä vähemmän vastaajia saat.
B2B-markkinointia tekevien yritysten lienee järkevää kysyä yrityksen nimi sekä paikkakunta.
Voit muokata jokaista liidilomakkeen vaihetta
Lomakkeen luomisessa on 4–5 eri vaihetta ja jokainen vaihe on muokattavissa. Koska lomaketekstit ovat lähtökohtaisesti englannin kielisiä, suosittelen muokkaamaan jokaisen vaiheen haluamallenne kielelle.
Liidien suodatus
Voit suodattaa liideistä itsellesi kiinnostavimmat suodatuskysymysten avulla. Voit suodattaa liidejä
- Budjetin
- Ajankohdan
- Tarpeen
- Tapojen
- Koulutuksen
mukaisesti. Voit siis jo ennakkoon määritellä mitkä vastaukset kerätään liideiksi ja mitkä vastaukset eivät kiinnosta sinua. alla kuvina esimerkkejä erilaisista suodatuksista.
Liidien suodatus – budjetin perusteella
Liidien suodatus – ajankohdan perusteella
Liidien suodatus – tarpeen perusteella
Liidien suodatus – tapojen perusteella
Mainoksen esikatselu ennen julkaisua
Facebook mahdollistaa mainoksen esikatselun ennen mainoksen julkaisua, ja sitä ominaisuutta kannattaa todellakin hyödyntää. Harva ihminen muistaa ulkoa kaikki mahdolliset Facebook-mainosten sijoittelupaikat, joten mainos on hyvä nähdä konkreettisesti omin silmin ennen julkaisua.
Lataa liidit ulos Facebookista
Jos et ole yhdistänyt CRM-työkaluanne Facebookin kanssa, sinun on syytä ladata liidit ulos Facebookista Exceliin. Liidit saa ladattua mainosraportin puolelta, kun menee mainoksen tasolle asti. Tulosten kohdalla aktivoituu latausmahdollisuus.
Koulutamme Facebookia livenä tai webinaarina missä vain, joten pyydä ihmeessä tarjous ja tutustu FB-koulutuksiimme!