Ota yhteyttä

Mainonta Facebookissa on tarkasti kohdennettavaa

Lue kirjoituksestamme millainen on hyvä Facebook-mainos, millaisia ovat Facebookin eri mainostyypit ja mitä pitää huomioida Facebookin eri mainoskuvakoot.

Jonna Muurinen

Kuulun perustaja, toimitusjohtaja ja pääkouluttaja.

Päivitetty 7.4.2024

Milloin käyttää maksullista mainontaa Facebookissa? No, Facebook on yksi mainioimmista paikoista mainostaa, sillä mainosten kohdennettavuus on huippuluokkaa, mainostamisen kokeilu on hyvin edullista ja mainoskampanjoiden tehot ovat näkyvissä heti.

Suosittelen siis mieluummin kokeilemaan kuin jättämään kokeilematta, taloudelliset riskit ovat vähäiset, tai niitä ei ole. Facebookissa mainostetaan yksittäisille henkilöille, persoonille, ei niinkään massalle.

Milloin kannattaa mainostaa Facebookissa?

Facebookissa kannattaa mainostaa aina silloin, kun et myy tuotetta, jota tarvitaan akuutisti. Esimerkiksi tuulilasien korjauksia voidaan mainostaa Facebookissa, mutta parempi paikka mainokselle on Google. Jos auton tuulilasi päsähtää rikki moottoritiellä kesken lomareissun, ihmiset googlaavat mistä uuden saa. Tällöin he eivät lähde Facebookiin seikkailemaan ja toivomaan josko näkisivät mainoksen.

Myös esimerkiksi, mikäli

  • sinulla on paikallinen kivijalkaliike: parturi-kampaamo, vaateliike, kahvila tms.
  • haluat mainostaa tuotetta/palvelua/tapahtumaa PAIKALLISESTI, esimerkiksi vain tietyssä kaupungissa tai kaupunginosassa.
  • tuotteesi on niche-tuote, eli pienen kohderyhmän käyttämä palvelu tai tuote
  • etsit tietyn harrasteryhmän ihmisiä, eli ihmisiä joita kiinnostaa esimerkiksi musiikki, autourheilu tai vaikkapa laskettelu.
  • tuotelanseeraukset – kun halutaan kuuluttaa ihmisille uudesta tuotteesta tai palvelusta.

Ja erityisen tehokas ja toimiva Facebook-mainos on tapahtumamarkkinoinnissa: tapahtumat, konsertit, esitykset, näyttelyt saavat näkyvyyttä hyvällä Facebook-markkinoinnilla.

Facebook-mainonnan hyvät puolet

  • Asiakkaasi todennäköisesti ovat jo FB:ssa, siksi heidät on helppo tavoittaa.
  • Yrityksesi tunnettuus kasvaa, nimesi saa näkyvyyttä.
  • Yrityksesi saa lisää kävijöitä Facebook-sivulleen (tai www-sivulleen), huolehdi siis, että sivusi sisältö on kunnossa!
  • Verkkokauppa saa esiteltyä täsmätuotteita täsmäyleisöille ja siirrettyä potentiaalit ostajat suoraan tuotesivuille
  • Pikkurahalla saat tietoa siitä, mikä asiakkaitasi houkuttelee.

Miksi tavalliset tilapäivitykset eivät riittäisi edellämainituissa tapauksissa? Siksi, koska Facebook rajoittaa yrityssivujen näkyvyyttä vahvasti. Facebook mittaa yrityssivujen kiinnostavuutta jatkuvasti. Mitä enemmän reaktioita normaalit postauksesi aiheuttavat (tykkäyksiä, kommentteja, jakoja, klikkauksia), sitä mielenkiintoisempi sivusi Facebookin mielestä on ja sitä suuremmalle yleisölle päivityksesi näkyvät. Mitä vähemmän reaktioita tulee, sitä kuolleempi ja tylsempi FB-yrityssivusi Facebookin mielestä on ja sitä suppeammalle yleisölle postauksenne jatkossakaan näkyvät. Näkyvyys rajoittuu entisestään.

Tästä syystä tykkääjien laatu on äärimmäisen tärkeää. Samasta syystä Tykkää ja jaa -kisat ovat typeriä pitkällä aikavälillä. Tykkää ja jaa -kisat houkuttelevat ketä vain tykkäämään sivustanne, mutta intressit loppuvat välittömästi, kun kisa on ohi. Näitä ihmisiä ei todellakaan sivusisällöt kiinnosta, eivätkä he reagoi niihin. Siitä aiheutuu siis, että sivusisällöt eivät näy ilman rahaa juuri mihinkään.

Jos sivullasi on vaikkapa 500 tykkääjää, voit miettiä, kuinka pitkälle se juuri sinun tuotteesi tai palvelusi tapauksessa riittää. Hyödytkö tykkääjistäsi tarpeeksi? Saatko sanomaasi levitettyä riittävästi noiden 500 tykkääjän kautta? Vai kaipaisitko kenties enemmän yleisöä? Kaipaisitko lisää sitä porukkaa, jota nimenomaan kiinnostaa juuri sinun tuotteesi tai palvelusi?

Mainostyypit

Mainostyyppejä on todella monenlaisia. Tyypillisin moka on sortua käyttämään aina vain yhtä mainostyyppiä, jolloin jokin hyvä mainostustapa saattaa jäädä huomaamatta. Jos menet mainostilille, pääset ensimmäisenä valitsemaan tavoitteen kampanjallesi. Vaihtoehdot ovat:

FB mainostustavoitteet

Tunnettuus – paranna brändisi tai yrityksesi tunnettuutta

Valitse tavoitteeksi tunnettuus, jos haluat

  • kasvattaa brändin tunnettuutta tai muuttaa brändimielikuvaa
  • näyttää mainosta mahdollisimman monelle kohderyhmän jäsenelle. Voit valita kattavuuden tai näyttökertojen maksimoinnin kampanjan koko keston ajaksi. 
  • jakaa yrityksestäsi videoita niille käyttäjille, jotka todennäköisimmin katsovat niitä.

Jos yrityksesi on esimerkiksi uusi tai sen nimi on hiljattain vaihdettu, tunnettuus voi auttaa potentiaalisia asiakkaita tutustumaan yritykseesi.

Tunnettuustavoitteen kanssa voit siis yrittää maksimoida yrityksesi näkyvyyttä alla olevassa kuvassa näkyvillä tavoilla.

FB mainostus tunnettuustavoite

Tunnettuustavoitteen kampanjoihin voit käyttää joko jo sivullasi julkaistuja julkaisuja tai voit luoda ihan tätä mainosta varten tehdyn uuden mainosjulkaisun.

Mainosta julkaisujasi: Jos mainostat normaalilla jo julkaistulla julkaisulla, mainoksen hyvä puoli on se, ettei se todennäköisesti näytä juurikaan maksetulta mainokselta, vaan normaalilta julkaisulta yrityssivulta. Facebookin käyttäjä erottaa tällaisen mainoksen mainokseksi vain pienestä sponsoroitu -tekstistä. 

Tavoita yrityksesi lähellä olevia ihmisiä: Voit tavoittaa ihmisiä jopa yhden kilometrin säteelllä, ja olen kirjoittanut tästä erillisen bloginkin . Sopii erityisesti paikallisille toimijoille sekä matkailuun!

Paranna bränditietoisuutta: Facebook sanoo näyttävänsä näitä mainoksia niille ihmisille, jotka todennäköisimmin muistavat brändisi parhaiten. ”Tavoita aiempaa enemmän ihmisiä, jotka huomioivat mainoksesi ja parantavat brändisi tunnettuutta.” 

Liikenne – vie ihmiset www-sivullesi tai verkkokauppaasi

Liikennetavoite on suunniteltu ihmisten lähettämiseen tiettyyn kohteeseen, kuten www-sivustolle, verkkokauppaan tai sovellukseen.

Valitse tavoitteeksi liikenne, jos haluat

  • ohjata käyttäjiä sivustollesi tai sovellukseesi
  • lisätä konversioiden määrää WhatsAppissa tai Messengerissä
  • kannustaa ihmisiä soittamaan yrityksellesi
  • näyttää mainostasi käyttäjille, jotka klikkaavat sitä kaikkein todennäköisimmin.

Jos kaupallasi on esimerkiksi pika-ale tai haluat ohjata potentiaalisia asiakkaita verkkosivulle, jossa kuvaillaan palvelujasi, tämä tavoite voi auttaa lisäämään liikennettä näihin kohteisiin.

Alla olevasta kuvasta näet, mihin kaikkialle voit ihmisiä mainoksista ohjata.

FB mainostus liikenne tavoite

Lähetä ihmisiä sivustollesi: Tämä on varmasti tärkein ja tyypillisin mainostyyppi Facebookissa. Tämän kautta saat ihmiset klikkaamaan mainostasi ja siirtymään juuri sille kohtaa nettisivujanne, kuin sinä haluat. Muista miettiä klikkipolku ja ohjaa ihmiset juuri oikealle sivulle. Jokaisella ylimääräisellä klikkauksella hävitään noin 80% liikenteestä, eli ihmiset eivät jaksa klikkailla ja etsiä haluamaansa. Ohjaa heidät suoraan siihen kohtaan, johon haluat heidän menevän.

Lisää sovelluksen asennuskertoja: Jos myyt sovellusta, tämä on loistava tapa saada ihmiset lataamaan sovellus. Klikkaus vie suoraan puhelimen sovelluskauppaan ja yhdellä klikkauksella lataus alkaa.

Ohjaa asiakkaat viestimään yrityksesi kanssa Messengerin, Instagramin tai WhatsAppin kautta. Jotta tämä onnistuu, sinun pitää yhdistää kaikki haluamasi tavat mainostiliin. (näet tämän kappaleen alla kuvan yhdistämisestä).

Lähetä ihmisiä Instagram-profiiliisi: Jos olet perustanut yrityksellesi vastikään Instagram-tilin tai jos vain haluat enemmän seuraajia tilillesi, ohjaa sinne ihmisiä Facebookista. Monilla yrityksillä Instagram-sisällöt poikkeavat paljonkin FB-sisällöistä, joten se saattaa olla hyvinkin järkevää.

Ohjaa ihmiset soittamaan yrityksellesi: Jos ohjaat ihmisiä soittamaan yrityksellesi, huolehdithan, että yrityssivulla on oikea numero. Ihmisillä pitää olla myös järkevä syy soittaa, muuten mainoseurot valuvat hukkaan tässä mainostyypissä.

Alla näet vielä sen, että jos ohjaat ihmiset viestimään yrityksellesi, sinun pitää yhdistää kyseiset viestintäsovellukset mainostiliisi.

FB mainostus ohjaus viestintäsovelluksiin

 

Sitoutuminen

Sitoutumistavoite on suunniteltu nimensä mukaisesti siihen, että ihmiset sitoutuvat yritykseesi enemmän. Valitessasi tämän tavoitteen, voit hankkia

  • enemmän viestejä missä tahansa viestittelysovelluksessa
  • videon katseluita (saat ihmiset katsomaan videoitasi tai olemaan vuorovaikutuksessa mainoksesi kanssa)
  • julkaisuun sitoutumisia (tykkäykset, kommentit, jaot, klikit, tallennukset)
  • sivutykkäyksiä
  • tapahtumavastauksia.

Sitoutumistyyppejä on useampia alla olevan kuvan mukaisesti.

FB mainostus sitoutumismainostyyppi

Lisää osallistujia tapahtumaasi: Luo ensin tapahtuma Facebook-sivullesi ja mainosta sen jälkeen tapahtumaa tällä keinolla. Käytännössä voit saada lisää tapahtumavastauksia. Näistähän ”Aion osallistua” tai ”Olen kiinnostunut” ovat tehokkaita tapoja levittää tietoisuutta tapahtumastasi, joten vaikka yksi klikkaus saattaakin maksaa paljon, niin tämä mainostyyppi näyy kauas!

Lisää videon näyttökertoja: Jos sinulla on videoita ladattuna Facebookiin, näet tällaisen tavan mainostaa videoitanne. Jollei yhtään videota vielä ole ladattu, tätä mainostyyppiä ei näy. Erittäin halpa tapa mainostaa videosisältöjä. Hinnat liikkuvat 0,01-0,03 sentin välimaastossa per videonkatselukerta.

Markkinoi sivuasi: Tämä mainostyyppi on hyvä silloin, kun on juuri lanseerattu uusi FB-sivu, johon tarvitaan tykkääjiä. Tämä mainostyyppi siis mainostaa FB-sivua ja haluaa sille uusia tykkääjiä. Tämä mainostyyppi on hieman kallis ja suosittelen käyttämään harkitusti, jollet ole ihan varma minkä arvoisia sivutykkääjät sivullesi ja yrityksellesi ovat. Väittäisin, että harvat yritykset tietävät todella paljonko Facebook-tykkääjät tuovat rahaa yrityksesi liiketoimintaan.

Sen lisäksi valitaan missä halutaan sitoutumisen tapahtuvan. Alla on kuva vaihtoehdoista, joita on monta. Jos haluat käytännössä, että mahdollisimman moni reagoi mainokseesi peukuilla tai klikeillä, valitse konversion sijainniksi "mainoksessasi", mutta jos haluat ohjata mainoksesta www-sivulle ja ihmisten tekevän siellä jotakin, valitse "sivusto". Monesti tällöin kylläkin voisit jo alunperinkin vaihtaa kampanjan tavoitteeksi liikenteen, sitoutuminen ei ole juuri tähän paras vaihtoehto.

FB mainostus sitoutumismainostyyppi konversion sijainti

Liidit – kerää liidejä yrityksellesi konversioita tai myyntiä

Liidimainostyyppi on yllättävän tehokas tapa kerätä liidejä suoraan Facebookista. Facebookin tutkimus osoitti 96 prosentin varmuudella, että pikalomakkeet tuottavat enemmän laadukkaita liidejä kuin ihmisten ohjaaminen sivustolle. 

Olen kirjoittanut tästä kattavan liidimainosoppaan, joten jos tämä mainostyyppi kiinnostaa, kehotan siirtymään suoraan siihen blogiin. Tämä ei ole se mainostyyppi, jota kannattaa kokeilla aloittelevana mainostajana. Mainostyyppi on sen verran monimutkaisempi, että yksityiskohtien huomioonottaminen on tärkeää. Lue siis lisää liidimainonnasta blogistamme.

Tai klikkaa suoraan Facebook-koulutuksiimme, koska tämä mainostustapa tarvitsee syvällisempää tietoa onnistuakseen kunnolla, tsekkaa siis meidän koulutukset !

Sovelluksen markkinointi – lisää sovelluslatauksia tai sovelluksen käyttämistä

Kasvata sitoutumista sovelluksessasi: Jos olet saanut ihmiset lataamaan sovelluksesi, mutta näyttäisi, ettei sitä kuitenkaan käytetä, mainosta tällä tavoin. Näin voit kehottaa ihmisiä taas käyttämään sovellustasi pitkästä aikaa.

Myynti – lisää konversioita tai myyntiä

Tällä mainostyypillä ohjataan ihmiset suoraan omalle sivustolle tai verkkokauppaan ja seurataan konversiopikselin avulla myyntejä. Tämä vaatii siis konversiopikselin asentamisen. Metalla on hyvät ohjeet pikselin käyttöönottoon sivuillaan.

Metan Advantage+ luettelomainosten avulla voit luoda mainosmallin, joka käyttää luettelosi kuvia ja tietoja automaattisesti. Näin sinun ei tarvitse luoda erillistä mainosta jokaiselle tuotteelle.

Voit luoda Advantage+:n luettelomainoksen käyttämällä mainosmuotona karusellia, yksittäistä kuvaa tai kokoelmaa. Kun luot mainoksesi, voit käyttää erilaisia luovan sisällön vaihtoehtoja, kuten peittokuvia ja tarjouksia, ja näin kannustaa käyttäjiä aktivoitumaan mainoksesi perusteella. Jos otat käyttöön dynaamisen luovan sisällön, näytät automaattisesti Advantage+:n luettelomainoksia.

Sinun on heti mainoksenteon startatessa klikattava "Käytä luetteloa" -vaihtoehto aktiiviseksi. Siinä kohden määrittelet, mitä tuoteluetteloa haluat käyttää.

 Facebook mainonta myyntitavoite tuoteluettelo

Mainoksen kohdennus

FB-mainosten kohdentaminen on siis erittäin helppoa. Mainokset voi kohdentaa esimerkiksi

  • sukupuolen
  • iän
  • asuinpaikan
  • kielen
  • koulutuksen
  • työpaikan koon tai toimialan
  • kiinnostuksen kohteiden
  • parisuhdetilanteen mukaan
  • sen mukaan millä laitteella Facebookia käyttää (mobiililaitteet jopa käyttöjärjestelmittäin)
  • tietyissä organisaatioissa työskenteleville.

Kohdentamisesta sinun kannattaa lukea aiheesta kirjoitettu blogimme , jotta saat paremmin asiasta kiinni.

Facebook-mainonnan hinta

FB-mainonta on edelleen edullista, vaikka hinnat nousevat joka vuosi. Toki riippuu paljon brändistä, tuotteesta ja kampanjasta, paljonko mainokset maksavat. Kannattaa tehdä hyvä ja kohderyhmääsi uppoava mainos, niin mainonnan hinta laskee. Facebook-mainostuksen hyvä puoli on, että mainoksilla on helppo tehdä ns. AB-testausta, eli kokeilla mikä mainos toimii parhaiten. Toimivuuden näkee luonnollisesti siitä, kumpaa tai mitä mainosta klikataan eniten. Kun toimiva mainos on löydetty, huonot mainokset voi deletoida kokonaan ja kampanjoida kaikista toimivimmalla versiolla. Etenkin kuvien merkitys on suuri FB-mainoksissa.

Metan mainostyökalussa on sisällä AB-testausmahdollisuus. Aktivoi "Luo A/B-testi" täppä ja pääset tekemään AB-testausta kampanjaasi.

Facebook mainonta ab-testaus

CPC vai CPM ja mitä termit tarkoittavat

Voit optimoida mainoksen joko CPC- tai CPM-hintaiseksi, eli maksat joko mainoksen klikkauksesta tai sen mukaan kuinka suuri joukko mainoksesi näkee.

CPC = cost per click, eli yhden klikin hinta. Klikkihinta vaihtelee rajusti tuotteesta ja mainostusmaasta riippuen. Keskimäärin Suomessa voi varautua maksamaan muutaman kymmenen senttiä yhdestä klikkauksesta, joka vie klikkaajan nettisivuille haluttuun kohtaan. Mainostettaessa ulkomailla, hinnat ovat Suomea usein alhaisempia, siellä kun on massaa mille mainostaa aivan eri tavoin kuin Suomessa.

Yhden klikkauksen hinta vaihtelee paljonkin toimialan ja kilpailun mukaan. Facebook-mainonta hinnoitellaan huutokauppaperiaatteella, siksi muutaman euron päiväbudjetti ei ole kovinkaan tehokas, etenkään jos tuotteellanne on kilpailua. Jos kilpailijalla on samalle kohderyhmälle kohdennettu mainos isommalla budjetilla, mainoksesi ei välttämättä edes näy kohderyhmällesi tarpeeksi.

Huomionarvoista on varmasti se, että FB-kampanjat ovat keskimäärin melko lyhyitä. Ihmiset kyllästyvät samannäköisiin mainoksiin nopeasti, eivätkä enää klikkaa niitä. CPC on turvallinen vaihtoehdo, sillä et koskaan maksa enempää per klikkaus kuin itse hinnaksi asetat.

Jos sinulla on houkutteleva tuote, tarjous, mainoskuva tai haluat tuotteellesi ennen kaikkea paljon uutta yleisöä, valitse CPM hinta (CPM = Cost per mille), jolloin maksat X euroa per 1000 mainoksesi nähnyttä ihmistä. Valitse hinnoitteluksi CPM, kun haluat tuotteellesi ennen kaikkea näkyvyyttä tai kun olet vasta tuomassa uutta tuotetta tai palvelua markkinoille.

Klikillä voit ohjata ihmiset joko FB-sivullesi, www-sivullesi tai nettikauppaasi. Mieti itse missä liikenteestä on eniten hyötyä!

Millainen on hyvä Facebook-mainos?

Tekstin ja kuvan suhde

Facebook-mainokset koostuvat otsikosta, leipätekstistä ja niiden liitteenä olevasta kuvasta tai videosta tai karusellista. Mobiiliruudulla teksteistä ei näy kuin ensimmäiset lauseet, joten tekstin kanssa ei välttämättä ole varaa paljoa kikkailla.

Kuva on taatusti tekstiä tärkeämpi Facebookissa. Panosta mieluummin hyviin kuviin, äläkä kiertele turhaan tekstissäsi. Hienot korulauseet ovat jokseenkin haaskattua aikaa. Voit tehdä ns. AB-testausta ja vertailla, mikä kuvista tai teksteistä on tehokkain. Mieti kuitenkin aina kohdeyleisöä ja minkälaisia kuvia he klikkaisivat. Se on hankalaa ennustaa, joten kannattaa kokeilla.

Kuvakokoja on monia. Eri mainostyypeistä riippuu minkäkokoinen kuva kannattaa olla, jotta se skaalautuu nätisti jokaiselle ruudulle. Meta ohjaa sinua kertomalla, minkä kokoisia mainoskuvia missäkin kohtaa tarvitaan. Jos sinulla kuitenkin on resurssia tehdä vain yksi ainoa mainoskuva, panosta neliönmuotoiseen kuvaan.

Facebook tarkistaa ja hyväksyy kaikki mainokset. Yleensä prosessissa kestää muutama minuutti. Saat ilmoituksen, kun mainoksesi on hyväksytty ja julkaistu. Muista, että mainoksissa ei saa käyttää Facebookin logoa.

Mikäli Facebook-mainonta kiinnostaa enemmänkin, pyydä meiltä koulutus! Koulutuksessa käymme läpi kaiken olennainen mainostukseen liittyen.

Facebook-koulutukset