Ota yhteyttä

Näin tarjoat hyvän rekrytointikokemuksen ja olet haluttu työnantaja

Onnistunut rekrytointikokemus ja kiinnostava työnantaja - vinkit ja ohjeet työmarkkinoiden haasteisiin. Lue lisää artikkelistamme.

Kun kilpailu työmarkkinoilla kasvaa ja joillakin aloilla kärsitään jo työvoimapulasta, on entistä tärkeämpää erottua hyvänä rekrytoijana ja kiinnostavana työnantajana. Hyvään rekrytointikokemukseen sekä työntekijöiden hyvinvointiin panostaminen kannattaa. 

Tänä päivänä varsinkin tietotyötä tekevät kuormittuvat eri tutkimusten mukaan työn jatkuvista keskeytyksistä ja työn sirpaleisuudesta, nopeasta tietotekniikan kehityksestä ja jatkuvasta uudistusten tarpeesta.  

Puhutaan kognitiivisesta eli tiedollisesta kuormituksesta. Aivotyön sujuvoittamista ei voi jättää pelkästään työntekijän vastuulle, vaan yhteisten sopimusten ja esihenkilöiden tuen avulla hyvää kognitiivista ergonomiaa voi ylläpitää yhdessä. 

Lue lisää Työterveyslaitoksen artikkelista:  

https://www.ttl.fi/oppimateriaalit/aivotyo-sujuvaksi/aivotyota-tehdaan-yhdessa 

Ohjeita onnistuneeseen rekrytointiin 

Kasasimme viisi vinkkiä siihen, miten rekrytointikokemus onnistuu: 

  1. Ennen kuin aloitat rekrytointiprosessin, määrittele työtehtävän vaatimukset tarkasti. Tämä auttaa sinua itseäsi ymmärtämään, millaisia taitoja, työkokemusta ja koulutusta hakijalla on hyvä olla. Käytä hyödyksesi näitä tietoja, kun kirjoitat houkuttelevan ja tarkoituksenmukaisen työpaikkailmoituksen.
  1. Tavoita hakijoita mahdollisimman laajasti eri kanavien kautta eli jaa työpaikkailmoituksia eri somekanavissa ja työpaikkasivustoilla. Käytä hyödyksesi verkostoja, henkilösuhteita ja rekrytoinnin ammattilaisia apuna sopivien hakijoiden löytämisessä.
  1. Kun on haastattelun aika, luo työnhakijalle hyvä ja ammattimainen haastattelukokemus. Tee taustatyö huolella ja perehdy työnhakijan lähettämään hakemukseen. Valmistaudu haastatteluihin kysymällä relevantteja kysymyksiä hakijan osaamisesta, koulutuksesta, aiemmasta työhistoriasta ja motivaatiosta. Ole avoin ja helposti lähestyttävä, jotta hakijat tuntevat olonsa mukavaksi. Kerro, miten prosessi etenee haastattelun jälkeen.
  1. Tiedota rekrytointipäätöksestä nopeast Kun olet valinnut sopivan hakijan, kerro päätöksestä hänelle nopeasti ja selkeästi. Tarjoa myös palautetta hakijoille, jotka eivät päässeet eteenpäin prosessissa. Tämä osoittaa, että arvostat hakijoita. Se auttaa myös yritystäsi ylläpitämään hyvää mainetta rekrytoijana.
  1. Kun uusi työntekijä aloittaa, huolehdi kattavasta perehdytyksestä. Pidä huoli siitä, että ettei uusi työntekijä koe jäävänsä yksin ja että hän saa hyvän perehdytyksen tehtävään ja työympäristöön. Tämä auttaa uutta työntekijää sopeutumaan nopeasti ja alkaa tuottaa arvoa yrityksellesi tai organisaatiollesi.

Miten olla työnhakijoiden ja nykyisten työntekijöiden silmissä mielenkiintoinen työnantaja?

Joustavuus

Yksi suurimmista trendeistä 2020-luvun työmarkkinoilla on joustavuuden tarjoaminen työntekijöille. Joustavuus on etätyön mahdollistamista, hybridityötä, joustavien työaikojen tarjoamista tai mahdollisuutta työskennellä osa-aikaisesti. 

Ammatillinen kehittyminen

Myös työntekijöiden ammatilliseen kehittymiseen kannattaa panostaa. Työntekijät arvostavat työnantajia, jotka tarjoavat heille mahdollisuuden kehittää osaamistaan ja edetä urallaan. Hyvät koulutus- ja kehitysmahdollisuudet ovat erinomainen tapa houkutella mielenkiintoisia työntekijöitä.   

Kouluttautumismahdollisuudet

Tarjoa työntekijöillesi räätälöityjä kouluttautumismahdollisuuksia – älä yritä survoa kaikkia samaan muottiin. Investoi koulutukseen ja kehitysohjelmiin, jotka auttavat työntekijöitä kasvamaan ja kehittymään työssään. Voit vaikkapa tarjota tietyn prosentin työajasta tai tuntimäärän kuukaudesta mahdollisuuteen kouluttautua. 

Maine

On tärkeää myös huolehtia yrityksen maineesta, koska se on käyntikortti uusien työntekijöiden houkuttelemisessa ja nykyisten säilyttämisessä. Huolehdi siis, että yrityksesi brändi on positiivinen ja työntekijöiden kokemukset ovat hyviä. Moitteet kiirivät huomattavasti pidemmälle kuin kiitokset.  

Läpinäkyvä viestintä

Panosta viestintään ja kerro avoimesti siitä, mitä yrityksessäsi tapahtuu. Työntekijät arvostavat rehellisyyttä ja läpinäkyvyyttä, joten kerro heille avoimesti yrityksen taloudellisesta tilanteesta tai tulevaisuudensuunnitelmista. Muista myös kuunnella työntekijöidesi huolia ja ideoita ja pyrkiä ratkaisemaan ongelmat avoimesti ja yhteistyössä heidän kanssaan. 

Palkka

Pidä huoli siitä, että tarjoat kilpailukykyistä palkkaa ja muita etuja. Kun palkkaus on kunnossa, työntekijät kokevat, että arvostat heidän työpanostaan. Myös muut edut, kuten kattava terveysvakuutus, erilaiset bonusjärjestelmät ja hyvät lomaedut voivat houkutella potentiaalisia työntekijöitä yritykseesi.  

Hyvinvointiedut

Jotta työntekijät tekevät mahdollisimman hyvin työtään, työnantajan kannattaa huolehtia myös heidän hyvinvoinnistaan. Voit kannustaa ja motivoida työntekijöitäsi esimerkiksi tarjoamalla liikunta- tai terveyspalveluita tai järjestämällä tapahtumia, joissa työntekijät voivat aidosti rentoutua ja pitää hauskaa. 

Kulttuuri, arvot, työtilat, viihtyisyys

Panosta siis yrityskulttuurin kehittämiseen ja korosta arvoja, joita yrityksesi edustaa. Kiinnitä huomiota myös työtilojen viihtyvyyteen sekä hyviin ja ergonomisiin työvälineisiin, jotta työntekijät voivat tehdä työnsä mahdollisimman sujuvasti. Muista huomioida myös kognitiivinen ergonomia. 

Positiivinen työympäristö

Luo työntekijöille positiivinen ja mukava työympäristö, jossa he voivat tuntea olonsa turvalliseksi – silloin he myös tuottavat yritykselle enemmän ja sitoutuvat yritykseesi paremmin. Yrityksen kulttuuri vaikuttaa merkittävästi siihen, millainen työnantaja työntekijöiden silmissä olet. 

Mikäli tarvitsette apua rekrytointimarkkinoinnin kehittämiseen tai toteuttamiseen, ota yhteyttä! Alta voit katsoa, millaisia rekrymarkkinointiin tarkoitettuja videoita olemme tehneet:

Lue lisää rekrymarkkinoinnista

Sinua saattaisi kiinnostaa myös

Rekrytointi on myös myyntityötä(1)

Hakijakokemus rekrytoinnissa(1)

Sosiaalinen media rekrytoinnissa(1)